tiistai 29. joulukuuta 2020

Onnellisuusprojekti

 Ihanaa, että kuukausi on pian ohi ja saa tehdä joulukuun talouskatsauksen :) 

Syyskuun jälkeen olen alkanut tehdä talousseurantaan seuraavanlaisia huomioita:

1) erotin koiran tarvikkeet ruokaostoksista vaikka ne ostettaisiin ruokaostosten yhteydessä

2) sitten aloin erottamaan ravintolassa syönnin, kuten esim. sushilounas 13,20 e mistä 10,70 menee lounaskortilta niin se ylimenevä ei mene ruokabudjettiin vaan ulkonasyömisbudjettiin. Samoin kaikki kahvilat yms. joita nyt joulukuussa on luojan kiitos vähän (muistaakseni). 

3) Siirsin erikseen ostamani karkit, limsat yms. erilleen ruokaostoksista. Eli ne menee nyt viihdykekategoriaan. 

Luin Gretchen Rubyn Onnellisuusprojekti-kirjaa ja sain siitä niin paljon ammennettua omaan elämääni. Olen nyt elokuu-kohdassa, eli vielä on useampi kuukausi käytävänä läpi MUTTA tein vakaan päätöksen omasta onnellisuusprojektista. 

Mun ylipaino tekee minut erittäin epäonnelliseksi. Mun 20 lisäkiloa tekevät mut epäonnelliseksi. Se on ensimmäinen asia, joka minun on ratkaistava vuonna 2021. Aion tehdä joka päivä pienen asian tämän asian ratkomiseksi. 

Haluan, ja aion, toteuttaa seuraavat asiat:

1) Arkisin nukun öisin 7-8h yössä. Ei valvomisia kello 2400. Nukkumaan kello 2230 viimeistään.

2) Puoli tuntia päivässä jotain hyötyliikuntaa. Koirien kanssa lenkki, kuntopyöräilyä, kahvakuulailua, keskivartaloa. Tavoite juosta 10 km ensi toukokuussa tunnin aikaan. Tai ainakin juosta se 10 kilsaa. 

3) Sunnuntaisin mealpreppaan salaatin jääkaappiin sekä yhden peruskotiruuan.

4) Puolet lounaslatauskorttiin. Ei ole mitään järkeä maksaa 180 (eli 136 palkasta) ja syödä tuota määrää ulkona. Kaksi kertaa viikossa riittää.

5) Aion puhdistautua ja lopettaa herkkujen syönnin. Kerran kuussa leivon suklaakirjastani yhden leipomuksen (eli 12 eri leipomusta vuoden aikana) ja jos nämä eivät toteudu annan sen kirjan jollekin blogin lukijoista. Sounds fair? Koskee myös kaakaota. En halua, että ruoka hallitsee minua vaan minä ruokaa. 

6) Opettelen rentoutumaan. Kokeilin värityskirjaa, jonka sain joululahjaksi. Melkein oksensin kun tulin niin pahoinvoivaksi siitä pienestä piiperryksestä. 

Minusta tuntuu, että olen todella kaukana siitä mitä itse olen ja haluan. On aika ottaa härkää sarvista ja tutustua minuun itseeni ja kaikkiin niihin ihmeellisiin tunteisiin ja ajatuksiin, jotka ovat aiheuttaneet ylisyömistä sekä ylivelkaantumista.


Pidemmittä kirjoituksitta mars lenkille siis! Se on tämän päivän onnellisuustekoni itselleni!



3 kommenttia:

  1. Hyviä ja realistisia suunnitelmia. Mulla vielä haussa motivaatio, vaikka inhoankin läskejäni. Toi juoksu pitää aloittaa, ois tehokas ja halpa harrastus.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kirjavinkistä, täytyy itsekin lukaista tuo kun samanlaista "onnellisuusprojektia" olen pohdiskellut. Rentoutumiseen suosittelen palapelejä, se on samaan aikaan mukavan aivotonta tekemistä, mutta kuitenkin estää ajatuksia harhailemasta stressaaviin asioihin. :)

    VastaaPoista
  3. Hyviä tavoitteita sinulla ensi vuoteen. Itsekin toivoisin pystyväni juoksemaan 10km yhteen menoon edes joskus, mutta voi olla etten siihen koskaan pääse. Jos et ole juossut aiemmin, niin muistathan hyvät kengät :) Onnellista uutta vuotta ja toivottavasti pääset tavoitteisiisi.

    VastaaPoista