lauantai 15. syyskuuta 2018

Hairahdus

Istun miettimässä miten kertoisin siitä mitä tapahtui. En ole ollut kirjoittamatta sen takia, että olin pahanteossa vaan sen takia että kahdentoista tunnin työpäivät on syöneet veronsa minun energialeveleistä. Viikon aikana on tapahtunut kaksi isoa asiaa, joissa molemmissa vilkkui sana hairahdus. Kerron molemmat. Spoilerina kerron, että ensimmäisen tarinan voi jättää lukematta jos ei kiinnosta mikään talouteen liittyvä asia ja toinen tarina on minun taloudellinen hairahdukseni.

Haluan kertoa tarinan hairahduksesta, koska viikon ajan minua on risonut ihan älyttömästi. Kolmekymppisenä työssäkäyvänä valoa aistivana olentona koen, että minulla on oikeus tulla kohdelluksi kunnioitetusti. Keväällä sivumennen sanoin, että ihastuin ihmiseen, jolla paljastui sitten olevan raskaana oleva tyttöystävä. Silloin tuntui kyllä vahvasti siltä, että sekin tyyppi olisi voinut jättää minun lähestymisen välistä, koska loppupeleissä se olin minä, jonka sydän särkyi palasiksi.  Se olin minä, jolla ei ollut mitään väliä. Ei helvetti, alan ihan itkeä.

Menin viime viikonloppuna edellisen työpaikkani kinkereihin työpäivän jälkeen. Näin siellä erään todella ihanan tyypin, joka myös oli aiemmin siellä töissä. Ollaan puhuttu paljon töissä, vaihdeltu kuulumisia. Puhuttu asiaa, ja siis tämä henkilö on varmasti lähes jokaisen naisen mielestä ... kuuma. Ja hän seurustelee. Pieniä lapsia. Tiedän tämän. Puhutaan usein lapsista. No hän tuli juttelemaan mulle ja juteltiin tosi paljon ja hengailtiin. Hän sitten jossain vaiheessa iltaa sanoi minulle, että pitää minua viehättävänä. Menin vaikeaksi, ja hän ihmetteli miksi vaihdoin puheenaihetta. Ilta kului ja hän kysyi pitäisikö hänen lähteä kotiin yöksi. Sanoin etten tiedä hänen menoistaan. Hän toisti kysymyksen monta kertaa. Ja mä vastauksen. Sitten hän jo tuskastui ja sanoi, että eikö hän voisi tulla mun luokse yöksi.

Ja siis kaikista ihmisistä, jos tuo ihminen minun edessäni olisi ollut sinkku, niin tämä olisi ollut mun unelmien kysymys. Mutta kuten sanoin, olin olettanut, että me olemme kavereita, ja hän seurustelee. Kysyin onko hänellä tällainen sopimus avovaimonsa kanssa, joka on nukkumassa lasten kanssa kotona. Saako hän tulla toisen naisen luokse yöksi. Arvata saattaa ettei mitään sellaista sopimusta ollut. Hän kuulemma tekee mitä tahtoo. Koska mä olen sinkku, ja omasa mielestäni saan tehdä mitä tahdon, esitin hänelle kysymyksen mikä minua kiinnosti eniten:

MIKÄ MINÄ OLEN TÄSSÄ KUVIOSSA?

Hairahdus. Tämä on suora lainaus. Hairahdus.

Istuin siinä ja mietin, että en voi huutaa, en voi sanottaa kaikkea sitä raivoa mitä tunnen sisälläni tälle yhdelle muutaman drinkin nauttineelle idiootille. Joten sanotin hänelle tunteeni seuraavanlaisesti: mitä minä saan tästä? Tietääkö se, miltä tuntuu olla se ihminen, johon viitataan -se ei merkinnyt mitään- lausein kun kaikesta paskasta jäädään kiinni.

Että mä olen se ihminen, joka ei merkitse mitään. MINÄ.

Oikeastaan tässä vaiheessa tämän MUKAVAN tyypin todellinen sisin paljastui. Hänen mielestään hairahduksen voi saada anteeksi ja mä saisin hauskanpitoa. Mutta hän ei ala kuuntelemaan mun moralisointia ja varmaan nyt sitten on parempi, että hän menee yksin kotiin. Että ei hän ala anelemaan. Tässä oli ihminen, joka oli esittänyt mukavaa vain saadakseen perjantai-illan lipsahduksen, josta voi kehuskella eteenpäin. Miesten mies.

Hairahdus. Puhaltelin ulospäin. Puhaltelen edelleen ulospäin.

Mä olen hairahdus. Sanomattakin selvää etten lähtenyt hänen mukaansa. Tai hän minun mukaani. Mä kyynistyn silmissä.

Mä vielä sanotan sen, mikä saa mut raivonpartaalle tässä. Että mä kelpaan kyllä perjantai-illan panoksi mutta kaikki muu on liikaa. Niin mieltä ylentävää, että en tiedä onko kenelläkään parempaa tarjota. Ja jos tämä on paras tarjous niin kuka vittu tähän haluaa tarttua?

Näistä raivonpartaalla olevista fiiliksistä onkin hyvä hypätä seuraavaan aiheeseen. Eli omaan hairahdukseeni. Olin nimittäin jo liian ylpeä. Kävin kaupasta aleruokaa, viikon aleruoat kolmekymmentäkolme euroa, päälle viisikymppiä. Pysyin ruokabudjetissa ja pakkanen täyttyi ruoasta.

En koodinoinut rahaani. En koordinoinut impulssejani. Kävelin silmälasikaupan ohi. Sanoin baby-puudelille, että mennääs kattomahan, noi kehykset on upeat. Siis UPEAT. Olin varma, että ne näyttävät kauhealta.

Laitoin ne päähän. Optikko kysyi tuliko minullekin ylimääriisä sydämenlyöntejä. Tuijotin itseäni. Nämä ne on, ne mitä olen etsinyt vuosia. Ne, jotka pysättää katseen ja naulitsee mun silmät. Niissä on iso hintalappu. Ja mä otin ne.

Ja tämä teko ei perustu järkeen eikä matematiikkaan tai muuhunkaan. Tämä perustui johonkin ihan muuhun.

Ja kyllä nyt on tavoite myydä tavaraa niiden lasien arvosta seuraavan kuukauden aikana.

Saa kritisoida huutomerkki huutomerkki.

Tämä oli minun hairahdukseni.

13 kommenttia:

  1. Voi Puudeli, mulle tuli niin paha mieli sun puolesta! Onneksi otit puheeksi tuon asian vaikka varmasti kaipaat lämpöä ja rakkautta niin kuin kaikki meistä. Ja toiseen kohtaan, ethän nyt lahjonut itseäsi pahan mielen vuoksi? Toisaalta silmälaseissa panostaisin itsekin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sanoa. Sait miettimään sitä että omien tunteiden sanottaminen on älyttömän tärkeää.

      Poista
  2. Jos aikeena on tienata lasien hinta takaisin niin ei ole paha hairahdus. Tuohon toiseen, sisin taisi tosiaan paljastua!

    VastaaPoista
  3. Ajatuksia herättävä tuo kertomuksesi hairahdusmiehestä. Sinkkuna on tullut pohdittua näitä kuvioita paljon ja kyyniseksi tulee uskollisen suhteen löytämisen kanssa, niin paljon pettämishalukkaita tulee vastaan. Olen jonkin verran itsekin tainnut varattuihin yhden illan verran sekaantua ajatuksella "don't ask, don't tell", eli kummankaan suhdestatusta ei ole edes otettu puheeksi, ja itselle hakenut siitä vain fyysistä hyvää oloa ja hetken hupia, ilman mitään puhelinnumeroiden vaihtamisia tai syvällisempiä suhdekuvitelmia. Mutta jos tuollaista tunnepuolta siihen alkaa sotkemaan, niin eihän se ole kivaa olla merkityksetön hairahdus, jos itse pitää toista kivana ihmisenä ja molemmat ei ole samalla kylmällä asenteella liikkeellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja siis oishan se ok jos tosiaan ei tunnettaisi. Jotenkin koin tuon tilanteen myös meudän kaverisuhteen pettämisenä?

      Poista
  4. Nostan sulle hattua ensimmäisestä hairahduksesta! Harvoilla sinkkunaisilla tuntuu olevan tänä päivänä moraalitaju kunnossa, suhdestatuksista viis pääasia että saa hetken huomiota. Tottakai vastuu on varatulla miehellä mutta kun varattu mies vähän lämmittää niin sinkkunaiselle se riittää, mikä on aika kummallista. Tunnen miehiä jotka testaavat naisia tällä tavoin ja on sanomattakin selvää että nämä itsensä halpuuttajat eivät saa osakseen suurtakaan arvostusta :( Surullista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olenitse miettinyt rniten sitä kuinka ylpeä olin siitä että kunnuioitin itseäni. Ja en antanut kohdrlla huonosti

      Poista
  5. Opiskelin rakkauden tiedettä tässä taannoin. On täysin mahdollista olla korviaan myöten rakastunut toiseen henkilöön (dopamiini) ja sataprosenttisen sitoutunut toiseen henkilöön (oksitosiini). Halua voi tuntea kolmanteen henkilöön. Seksi taas nostaa dopamiinitasoja (etenkin miehillä) ja oksitosiinitasoja (naisilla, tai rakastuneilla miehillä). Eli toiselle jonkin merkkaaminen voi alkaa siitä seksistä. Oksitosiinia täynnä olevat miehet välttää vieraita viehättäviä naisia mutta saattaa kuitenkin lähestyä viehättävää naista jos tämä on ennestään tuttu, vaikka ei oliskaan oma tyttöystävä, mutta oksitosiini siis pääasiassa sitouttaa siihen omaan tyttikseen.

    Tutkimusten mukaan korviaan myöten rakastunutkaan (dopamiini) pettäjä ei yleensä jätä puolisoaan (oksitosiini). Oma puoliso yleensä voittaa silloin kun pitää valita. Puoliso kylläkin sitten saattaa jättää kun jää kiinni, mikä ei ollut kylläkään mistään tutkimuksesta.

    Ei merkkaa mitään on väärä ilmaus minusta. Ei merkkaa samaa, ois parempi. On se jotain vapautta ja virkistystä merkannut kuitenkin vähintään...

    Ja koska naisilla erittyy orgasmissa oksitosiinia ja miehillä dopamiinia, on näissä asioissa vaikeaa löytää yhteistä kieltä ja tulkintaa.

    Silmälasit: oon viime aikoina saanut hienoista rilleistä kehuja kahdeltakin eri mieheltä, toinen oli minuun rakastunut ja toinen vain yritti iskeä baarissa. Ei ne hienot lasit ole yhdentekevä asia, voi erottua joukosta paikoissa joissa kaikilla muilla on piilarit. :) Ehkä elämäs merkittävin ostos, mistäs sitä ikinä tietää! Tunne voi joskus myös olla intuition viisas ääni, ehkä nää tosiaan oli nyt sulle sopivin hankinta ja sinänsä rahan väärti. (Juu älä kuuntele mua niin pysyt paremmin linjassa.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omaa pointtiaan ei aina hahmota itekään... ehkä koitan sanoa että jos vaikka mies ei saa seksiä kotona tai edes selkähierontaa tai edes pääse saunomaan (kaikkiin liitty oksitosiini ja paljon muitakin lähteitä on) tai on jotain ongelmia niin on luonnollista hakeutua muualle kun oksitosiinit laskee. Vaikkei ne ongelmat ole yksin sen vaimon vika saatikka lasten. Ehkä miesten ois hyvä myös tiedostaa tämä niin ei tule vedottua ”kun vaan tuntuis siltä” vaan näkis syy-yhteyksiä tunteilleen ja olis sitten helpompi hillitä tekemisiään ja hairahtamisiaan.

      Jotkuu myös kuvittelee että ois joku kunnianosoitus että olit niin ihana että hairahdin vaikka mulla on puoliso. Mutta ei se ihan niin mee.

      Poista
    2. Hei, kiitos ihan älyttömästi kommentistasi. Pidän siitä kun omaa ajatusmaailmaani haastetaan! Kuten huomaat, peilaan kyseisen illan tapahtumat luonnollisesti aikaisempiin tapahtumiin elämässäni. Koin vahvasti että olen AINA se hauskanpitovaihtoehto. Jos minulla ei olisi tällaisia jo taustalla en tiedä olisinko kokenut tilanteen sellaisena kuin koin vai kuten kirjoitit tavallaan "kunnianosoituksena".

      Ja nuo oksitosiiniasiat olivat mielenkiintoisia. Siinä olet vatmasti ikeassa että merkitseneri asiaa kuin se kotona oleva naisystävä ja seei välttämättä tarkoita yksi yhteen etten merkitE mitään.

      Poista
  6. Voi ei mikä hairahdusmies! Sen käytös on tosi asiatonta ja itsekstä, ja siitä päätyy kärsimään kaikki. Mä todella nostan hattua sulle että osasit toimia omaksi parhaaksesi etkä lähtenyt sen niljakkeen matkaan.

    Itse muinoin olin vastaavan tyylisessä tilanteessa, mutta en osannut poistua näin tyylikkäästi paikalta. Turpaanhan siinä tuli, ja oppirahoja maksettiin hyvän aikaa. Paljon vähemmällä kiukulla ja vitutuksella olisi päässyt, jos olisi vaan häipynyt paikalta. Virheistä oppii, mutta on se samperi miten nuo limanuljaskamiehet ei tunnu oppivan yhtään mitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanotaanko näin että kun yksi kiukkuinen naisystävä on ottanut yhteyttä kerran niin se riitti mulle. En tarvitse draamaa.

      Poista