tiistai 20. maaliskuuta 2018

Paluu arkeen

Lomamoodi sammui viimeistään tänään kun lapsi huusi päiväkodin eteisessä 40 minuutta ettei pue ulkovaatteita. Oikeastaan se on tehnyt sitä ainakin kuukauden ja joka päivä ja joka aamu kotona. UHMA ja talvivaatteet! ARGH.

Loma oli ihana. Elämäni rankin fyysinen suoritus, Levin Arctic Challenge, on takana. 2500 kilmoteriä autossa istumista torstai-sunnuntai akselilla. Lapissa oli kaunista. Mummistani oli tullut vanha. Se tarkoitti käytännössä sitä, että hän ei pystynyt muuttamaan mieltänsä minusta ja vihastansa, jota tuntee minua kohtaan. Kuka nyt puudelia vihaisi? Mummi, jonka mielestä eri värisen ihmisen kanssa lapsen tekeminen oli synneistä suurin. Kolme vuotta asiaa sulateltuaan hän ymmärsi, että lapsessahan ei ole mitään vikaa -vaan minussa. Ja voin sanoa, että oli lepsakka reissu kun oma mummi ei a) suotunut istumaan minun kanssa samaan pöytään b) syömään ruokaa, jonka valmistin c) puhumaan mistään kanssa ja d) sanoi että ääneni on niin ärsyttävä, että sitä on hirveä kuunnella.

Tästä inspiroituneena päätin nyt avata suurelle kanssa sen, mikä minussa ärsyttää itseäni! Siis mikä MINUA ärsyttää MINUSSA! Koska mikään ei ärsytä minua niin paljon kuin minä itseäni.

Jaan asiat kategorioihin:

1) Talous
- Jostain kumman syystä aina "tarvitsen jotain", joku on "älyttömässä alennuksessa", ja juuri nuo urheiluhousut saavat oloni tuntemaan itseni seksikkääksi.
-miten helvetin vaikeaa olisi ollut maksaa ne omat velat pois puolessa vuodessa? NO EI OIS! Mutta koska minä!!!! Minä ostan ja kulutan ja hommaan ja harrastan. Helevetin helevetti. NOstaako eliniän odotetta tai elämänlaatua sen kolmen vartin aikaa enemmän kun hehkutan ostostani itselleni? Viime kesästä paistinpannusetti hackmanilta on ainoa, josta nautin joka päivä ruokaa laitaessani täydellä sielulla.
-viikko sitten julistin, että on rahaa ja riittää kuukauden lopppuun. nyt olen sitä mieltä, että mikä raha, missä kaikki sentit???

2) Koti
-Mulla on järjetön kotiobsessio. SIIS järjetön. Yritän luoda sitä täydellistä kotia. Sellaista, että kun oven avaa niin koti huutaa kotia. Teen sitä suurella innolla ja puhkuen. Lopputulema: money comes and money goes. Lisää asioita siivottavana. Vihaan siivoamista. Myyn tavaroita joita olen ostanut. Tai annan eteenpäin.
-Voisko koti olla koti jos siellä ei matchaisi? jos verhot ei sopisi sohvaan ja mattoon ja olohuoneen pöytään. Jos kirjat ei olisi värijärjestyksessä.
Ei. koti on rakas. Kotiin menee rahaa. Mutta muut pystyvät elämään sotkuisissa ja aivan käsittämättömän antikodikkaissa kodeissa. En ymmärrä! Miksi??? Vastaus löytyy lapsuudesta todennäköisesti. Omastani siis :D

3) Urheilu
-Urheilen. Paljon! Syön vielä enemmän! En näytä niin urheilulliselta kuin haluaisin.  Syön herkkuja, syön miten sattuu. Olen ostanut valmennuksia. Seurannut niitä viikon, kaksi ja alkanut tehdä taas sitä mitä minä haluan. Etsin ekstriimiä. Jotain sellaista älytöntä endorfiiniryöppyä. Oikeastaan haluaisin harrastaa kaikkea ja koko ajan. twerkata ja salsata. Käydä salilla, poledancessa, juosta, uida, tanssia vähän lisää. Osallistua erinäisiin arktisiin ja ekstreemeihin urheilukisoihin. Semmoisiin missä pelottaa.

4) Innostuminen. Kun jostan innostun, ei sillä ole rajoja. Tajusin, että voidaan alkaa lapsen kanssa harrastamaan legoja! Olen jo suunnitellut aivan överin jouluisen legokylän, joka vaatii aika paljon legoja, mutta siis kuluttanut älyttömästi aikaa legojen katseluun. Lapsen vapaapäivänä katseltiin 1,5 tuntia legojen rakennusvideoita. Viikon sisällä innostumisesta olen käynyt kaksi kertaa legokaupassa, pysähtynyt Lapin automatkalla kärkkäiselle "koska siellä on halpoja legoja", ostanut paikallisesta S-marketista legoja. . . . . . Ja haaveilu jatkuu... katsonut legoja. Miettikää, legojen taj mahal! Frozen linna! Pariisilainen kahvila! legosairaala!

5) Yksinäisyyden tunne. Mä kaipaan mun parasta ystävää, sitä kumppania, jolle selittäisin että mä haluan rakentaa järjettömän legojoulukylän, joka laskeutuu tv-tason ylähyllyltä alas lattialle joulukuusen juureen. Ja se sanois että oon hölmö, ja katselis mun kanssa legoja. Sitten se joskus siivoaisi täällä kotona, ja tekis meille fiveamcoffeet aamuisin. Ja supersmoothiet. Lähtis mun ja lapsen kanssa samoamaan keskuspuistoon. Sanois että teen hyvää kalakeittoa. Halaisi mua iltaisin. Ja se ymmärtäisi mitä sanon, ilman että tarvitsee selittää. Ilman, että tarvitsee suomentaa minun suomea.

ISO kiitos kaikille edellistä postausta kommentoineille, mahtavaa saada monta uutta blogia luetteloon. Itsehän tyylikkäästi etsin kaikki luettavat blogit femmadonnan blogiluettelosta, eli jos joku tulee blogiisi femmiksen blogin kautta niin hiphei se on PUUDELI. Eli jatkossakin kannattaa vinkkailla mulle blogeja, joita lukea!

12 kommenttia:

  1. No aikamoinen mummi?!

    Nyt huonojen puolien kaivamalla kaivaminen seis ja seuraavaksi postaus 10 asiaa jossa olen hyvä/kehittynyt !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 10 hyvää asiaa saa vielä odottaa. Tutkiskelen tätä nykyistä tunnetta ja etsin sieltä uusia voimavaroja. Kiitos tsempeistä!

      Poista
  2. Nyt nokka pystyy. Negatiivisten asioiden miettiminen ei auta. Ja nyt mietit että unohdat urpojen mielipiteet (vaikka olisi mummosi). Toisten mielipiteeseen on vaikea vaikuttaa, varsinkin jos on siis noin törkeitä mielipiteitä. Ja ihan väärässä. Pidät negatiivisen ulkopuolellasi. Vältät, kartat. Ei tuosta voi hyvä tulla. Teet omasta elämästä ihanan ja kivan. Olet ihanien ihmisten kanssa. Tee lista positiivisista asioista. Ja aloita että `olen ihana`.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä lista tulee kun olen valmis näiden negatiivisten tunteiden käsittelyssä. Kiitos kommentista!

      Poista
  3. Huh, mikä mummi.
    Mut onneksi, hänen kommenttinsa kertoo enemmän hänestä ja hänen tunnelukoistaan kuin sinusta.
    Surullista mummillesi, että hän tuhlaa elonsa tuollaisen asenteen kanssa ja menettää siinä upean suhteen kanssasi.

    Minä olen huomannut noihin asenteisiin tehoavan parhaiten sellaisen lempeän suoruuden :
    Kertoisin (omat tunteeni), että olen surullinen ja pahoillani ja lisäksi pettynyt häneen, mutta kunnioitan hänen mielipidettään. Lisäksi kertoisin, (jos itse haluaisin) olla hänen kanssaan vielä tekemisissä ja kysyisin, miten hän näkee, että asioita voisi saada korjattua. Ja että haluaako hän vielä olla tekemisissä.
    Jos ei mitenkään, niin antaisin olla. Olisin ainakin vilpittömästi, avoimesti yrittänyt kertoa omat tunteeni ja toiveeni ja antanut sitten hänen kertoa omansa.

    Usein takana tuon tyyppisissä on juuri niitä omia pelkoja ja tunnelukkoja ja sukupolvien välisiä juttuja. Kertomasi kommentit kuulostavat juuri sellaiselta kiukuttelulta ja mielenosoitukselta, jota meidän sisäiset lapset loukattuna tekevät. Niitä sisäisiä lapsia pitää tietyllä tavalla aina kohdella samalla lempeydellä kuin lapsia yleensä. Arvostavasti ja lempeästi.

    Ja nyt sitten, kun olet listannut nuo omat ärsyttävyytesi, niin suosittelen antamaan ne anteeksi itsellesi ja jatkamaan sitten eteenpäin :) Nuohan ovat sinänsä pieniä juttuja tässä maailmassa eikä mitenkään mahdottomia.

    1. Talous
    - Sinä näet mikä on "ongelmasi" ja tunnistat sen. Se on todella hyvä tilanne! Hyvä sinä!

    2. Koti
    - Koti on tärkeä paikka ja sinulla on tavoitteita kodin suhteen. Osaat nimetä niitä tosi hyvin! Entä jos nekin jotenkin kirjaisit ylös, että impulsseja olisi vaikka helpompi hallita. Olet hyvässä tilantessa, kun huomaat tekojesi seuraukset!

    3. Urheilu
    - Hmm, etsitkö nyt jotain muuta kuin mitä saa rahalla, tai kotia sisustamalla tai urheilemalla?
    Mutta yhtä kaikki! Sinä pidät huolta itsestäsi liikkumalla ja treenaamalla. Se ei mene koskaan hukkaan. Sinulla on ennemminkin positiivinen ongelma tässä :D

    4. Innostus - kertakaikkiaan pelkästään positiivinen ongelma. Henry Fordin sanoin :

    INNOSTUS
    Voit tehdä mitä tahansa, jos sinulla on innostusta. Innostus on hiiiva, joka saa toiveesi kohoamaan tähtiin. Innostus on kipinä silmissäsi, kätesi ote, vastustamaton halun ja energian aalto, joka toteuttaa ideasi.

    Innostuneet ihmiset ovat taistelijoita. Heissä on rohkeutta. Heissä on luonteen lujuutta. Innostus on kaiken edistyksen perustana. Kun sitä on, on saavutuksia. Kun sitä ei ole, on vain tekosyitä.

    5. Yksinäisyyden tunne
    Se on meissä kaikissa. Sanotaan, että löytääksesi sen oikean, "tee itsestäsi se oikea". Eli kun tietää kuka on, tuntee omat arvonsa ja asenteensa, niin on helpompi löytää rinnalle samanlainen ihminen, joka jakaa samat arvot. Tai näin ainakin itse ajattelen.
    On helpompi löytää, kun tietää mitä etsii. Joskus tosin voi löytää ilman etsimistäkin.


    Mut yhtä kaikki,
    Leuka pystyyn ja anna itsellesi halaus.

    terveisin, keittiöpsykologi :D PenniRoponen

    p.s taisin juuri löytää blogisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos keittiöpsykologi Roponen! Hienoa, että löysit tekstistäni positiivis puolia minulle!
      On totta, että mummille pitäisi sanoa ja pukea sanoiksi monta asiaa. Tämä minun "hylkäämiseni" alkoi jo vuonna 2014 kun sain lapseni, ja silloin aika kiivaastikkin väittelimme puhelimessa. Serkkuni sanoi, että asia voisi korjaantua jos kävisimme useammin kylässä. Vaikea toteuttaa kun lapin lomasta saattaa helposti maksaa enemmän kuin viikon etelän matkasta eikä ole takeita pääseekö edes kahville oman mumminsa pirttiin :D

      annan ajan viellä hetken kulua ennen kuin soitan ja yritän jutella. Jos se äänen ärsyttävyyskin katoaisi ajan myötä :D

      Ja kiitos, löysin myös sinun blogisi! Seurantaan heti!

      Poista
  4. Virtuaalihali puudelille <3

    Kannatan Neiti Nuukailijan ehdotusta 10 hyvästä ominaisuudesta, tee se, edes pöytälaatikkoon! Tunnistan muuten niin itseni tuosta innostumisesta.. enkä millään pysty pitämään sitä kehnona ominaisuutena, vaan valtavana voimavarana harmaassa arjessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Innostuminen on ihanaa kun se kohtaa oikean kohteen. Innostuminen lisääntyy näin kevätauringon noustessa useammin horisontin yläpuolelle! Kiitos kommentista.

      Poista
  5. Pöh, mitä innostumisen ymmärtämättömyyttä! Mulla se on liiallista (keskittymishäiriöön liittyen) ja todellakin yksi ydinongelmista! Sumentaa järjen. Rahani olisin tuhlannut tänä keväänä jo moneen kertaan, ellei olisi viime vuonma aloitettua ja juuri päivitettyä budjetti-exceliä. Se näyttää mulle että olen kusessa syys-lokakuussa, jollen säästä tiettyä summaa jo nyt. Eli eka rahastressitön kevät muutamaan vuoteen, jee!

    Kiva kun koko ajan tulee kotona vastaan niitä innostuksissa alotettuja projekteja, jotka sittemmin jäi kesken. Kiviä korujen tekemistä varten, lankoja, kyniä, vihkoja, siveltimiä... Näin on siitä huolimatta, että törmättyäni yksinkertaistamiseen totesin sen olevan minulle sopiva juttu, ja olen aktiivisesti vähentänyt tavaraa. Innostus iskee valitettavan usein juuri niinä heikoina hetkinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koskee myös henkistä puolta. Innostuksissaan lupaa auttaa kaikkia vastaantulevia kaikissa mahdollisissa ongelmissa, käydä jokaisen yksinäisen tuttavan luona. Aloittaa keskusteluja FB-ryhmissä, kommentoi -> myöhemmin ongelma kun pitäisi/ tekisi mieli vastailla muiden reagointiin omiin kommenteihin.

      Yleensä muut ihmiset näkee innostumisen hyvänä asiana ja jotenki hurmaantuu ja huumaantuu siitä. Lähimmät ihmiset puolestaan näkee läheltä niitä haittoja, ja lähinnä kyllästyy jatkuvaan vouhkaamiseen pikkuasioista.

      Poista
    2. Allekirjoitan että ystävät ja perhe kysyvät aina että mikähän projekti taas nyt on menossa, mutta minulla ei ole mitään diagnosoitua adhd/add taustalla, enkä ole maanisen pitelemätön. Mutta innostumisella on kaksi puolta!

      Poista
  6. Eihän mikään ole hyvä äärimmäisyyksiin vietynä. Missään asiassa.

    VastaaPoista