lauantai 25. syyskuuta 2021

Palona velanmaksu

 Hellurei,

tässä on ollut liian pitkä blogitauko mikä selittyy.... gradun kirjoittamisella! Eli se etenee. Haaveilen koko ajan, että valmistuessani työpaikkani palkitsee minua rahallisesti ja siitähän saakin lisämotivaatiota. Tavoite siis valmistua asap, eli nyt vain pukataan eteenpäin tätä laivaa. Ja siis teen tällä hetkellä hakuja, ja tavoite on tehdä joka päivä vähäsen hakuja. 

Painonpudotus etenee hyvin, miinusta jo yhdeksän kiloa (!) plakkarissa mikä tarkoittaa että alan mahtua vaatteisiini. IHANAA. Hoen itselleni 24/7 että älä osta turhaa paskaa (Julia Thurenin suosima lause) ja siitä on hyötyä. 

Suurimmat isot pitkän ajan säästöt tulevat seuraavista päätöksistä: 

1) ostin koiralle 80 euron trimmauskoneen -> ei enää 400-600 e vuodessa trimmaukseen. Ensimmäisen trimmauksen jälkeen koirat näyttävät ok:lta. Vaatii vielä harjoittelua. Vaatii myös pienemmän tassuihin erikoistuneen trimmauskoneen ostoa (katselin niiden olevan 29 euron luokkaa). Säästö vuodessa: älytön. Trimmausta ajattelin jatkossa tehdä vähän joka viikko jotta antavat mun kiltimmin trimmata, ja jahka turkissa mukava pituus niin pidän yllä sitten sellaista parin sentin mittaista turkkia. Vuosien työ tuottanee tulosta. Laitteeseen täytynee ostaa joka toinen vuosi uusi terä koska se tosiaan kuluu.

2) kasvatan oman hiusvärin. Koska kampaajalla käyminen 4 kertaa vuodessa verottaa kukkaroa noin 600 euroa voin säästää ainakin teoriassa sillä että en enää värjää hiuksia. Nyt hiukseni ovat siinä pisteessä että varasin ensimmäistä kertaa pelkän leikkauksen (joka sekin maksaa siis 90 e...) ja leikkaan aika pitkälti kaiken ei oman pois. Sitten kasvatellaan taas lisää. Eli tulee aika lyhyt tukka mutta kaipaankin sitä :D Olen tullut siihen tulokseen että ainakin ennen sitä värjäysrumbaa tukkani on ollut ihan kivan värinen. Haluan kokea miltä näytän taas omassa värissäni. Otan valtuuden vetää tämän säätökortin anyday takaisin. Tänä vuonna olen käynyt kampaajalla maalis- ja toukokuussa. Maaliskuun kampajaakokeilu oli iso virhe ja niiden väri ei pysynyt mun päässä ollenkaan. Toukokuun kampaaja oli niin ihana että en luovu koskaan. Osasi oikeasti leikata tämän tukan niin että nyt kun leikkauksesta tulee kohta 5 kk niin tämä on edelleen kiva ja jaksaa kiihartua.

3) Kuuntelen podcasteja rahasta! Olen yksi niistä joka kuunteli mammabetalar podcastin heti ekana ilmestymispäivänä. Nata Salmela tienaa 200000 euroa vuodessa! Maksaen veroja 80t. Mutta silti. 10t euroa käteen kuussa. Siinä tavoitetta. Pidän siitä että on tavoitteita. 

Koska raha tulee rahan luo ja rahasta puhuminen on pitänyt mut parhaiten ruodussa niin alan nyt hahmotella itselleni tavoitteita. Nimittäin tammikuussa 2020 päätin että seuraavana vuonna olen päivätöissä helsinkiläisen mediaanipalkalla ja nyt olen! Eli niitä kannattaa asettaa. Mun suurin teko seuraavan unelman eteen on tuo valmistuminen tietenkin. 

Velat lyhenee ja ruokalaskut ovat olleet kurissa. Aikaisemmin tavoitteeni oli olla luottokortiton 30-v, ja sitähän olen nyt mutta kulutusluottoa on jonka maksaminen pikatahdissa on nyt tavoitteeni. Olen tässä kipuillut pitäisikö se osittaa vähän pienemmän koron velkoihin mutta pidän nyt pääni, että luotto on luotto eikä se siitä halpene vaikka kuinka osittaisin ja pelleilisin. Tärkeintä on maksaa se mahdollisimman nopeasti pois.

Eli tavoitteita pohtiessa takaisin gradun pariin!

Miten muiden tavoitteet?


2 kommenttia:

  1. Ensinnäkin kovasti tsemppiä graduprojektiin! Oma graduni valmistui hiljattain, joten mulla on tuoreessa muistissa, mitä tuskaa ja tuohtumista gradu pahimmillaan aiheuttaa :D

    Tavoitteista – olen sijoitusrintamalla löytänyt oman uuden strategian ja aion tästä eteenpäin sijoittaa sijoitusyhtiön kautta enkä henkilökohtaisesti omistaen.

    Sijoitusmatkaani voi seurata osoitteessa: https://sijoitusyhtiokapitaali.wordpress.com/

    - Sijoitusyhtiö Kapitaali

    VastaaPoista
  2. Pitkästä aikaa. Olipa miellyttävä yllätys löytää sinut yhä täältä! Luin kaikki postauksesi läpi, olet edennyt opinnoissasi ihan uskomattomasti. Toivottavasti gradu sujuu.

    VastaaPoista