perjantai 12. tammikuuta 2018

Säästä tuhlaamalla ensin - vai miten se meni

Hellou!

Kuis pöhisee? Sain tänään aikamoisen ajatuksen kun katselin tilini (olematonta) saldoa ja mietin huomista työvuoroa. Kävelin aamulla salilla, ja tajusin salin sijaitsevan mukavan puolen tunnin kävelymatkan päässä. Poikittaisliikenne välillä tökkii, joten tajusin, että kävelemällä olen nopeammin halutussa sijainnissa. Kävelin myös seuraavaan tapaamiseeni (josta olin 14 min myöhässä, paha akateeminen vartti!).

Kävelin. Kävelin. Kävelin. Mietin miksi bussilippu on niin kallis. Varsinkin kun suurimman osan vapaa-ajasta liikun lastenrattaiden kanssa eli ilmaiseksi. Sitten minulla välähti. Aika suuri lamppu. Nyt 50 % työajalla minulla 6-7 työvuoroa/kolme viikkoa. Muutoin liikun lapseni kanssa tai aika lailla 3-4 kilometrin säteellä kotoani. 57 euroa kuukaudessa 7 matkasta kuulosti paljolta- ja sehän kuulostaa!

Päätin, että minun kannattaa ladata vain arvoa matkakortilleni. Yhden työmatkan hinnaksi tulee 4,40. Saan työmatkaseteleitä kun taas tilaan niitä. Lokakuuhun saakka tosiaan pyöräilin töihin -matkaan menee noin 30 min. Suurimmaksi ongelmaksi nousi korvien paleltuminen ja öinen humina päässä korviin käyvästä tuulesta johtuen. Ajattelin myös, että lumen tullessa unohdan pyöräilyn.

MUTTA.

Katsokaa ulos! Siellä ei ole lunta. Liukasta voi olla, ja joutuisin ajamaan pimeässä kotiin suurimman osan ajasta. Otsalamppu ja heijastinliivi löytyy. Näistä en enää luovu kun melkein jäin auton alle yhtenä pimeänä iltana. Toisaalta itsensä valaiseminen ei auta jos autoilijat ajavat ylinopeutta...

Puudeli proudly presents: NASTARENKAAT! Onko järkeä vaiko ei järkeä? Polkisin varmasti. En osaa nyt ihan vielä sanoa mitä maksavat, koska nettikaupoista en tullut hullua hurskaammaksi. Jos pyörässäni lukee 37-622, onko tämä ainoa koko joka käy siihen? Montako nastaa on tarpeeksi?

7 kommenttia:

  1. Etupyörään riittää, et tarvitse kahta rengasta. Näin meillä... Tuolla pohjosemmassa päin myös pyöräillään onnellisesti läpi talven kokonaan ilman nastoja. Kokomerkinnöistä en tiiä, avokki hoitaa pyöräasiat ja minä auton...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ainakin työpaikallani olevat ihmiset käyttävät nastoja. Ja nimenomaan edessä enemmän kuin takana. Vien suoraan liikkeseen kun eturenkaassa on polttimokin kiinni niin aloin epäillä omia renkaanvaihtotaitojani.

      Poista
  2. Mun mielestä on järkeä; Kyllä pelottaisi välillä talvella tosi paljon pyöräillä, jos olisi kesärenkaat alla. Mutta mullakin on nyt tän talven ekaa kertaa kokeilussa vain edessä nastarengas. Toistaiseksi tuntuisi siltä, että toimii ihan hyvin; pito ei ole niin hyvä kuin molemmilla nastarenkailla, mutta pyöräily on kevyempää ja renkaanvaihtajalla helpompaa. Mutkat ja erikoispahat paikat vaan pitää ottaa varovaisemmin näillä yksillä nastoilla. Mutta kyllä ois jäänyt mulla monet matkat polkematta, jos ei sitä yhtä nastarengasta olisi! Mulle pahinta talvipyöräilyssä on huonosti hoidettujen väylien röpelöjäät (loska jäätyy hankalaksi röpelöiseksi renkaanura- ja kengänjälki- viidakoksi) sekä kieltämättä myös kylmyys (lähinnä varpaiden ja naaman sekä hengityksen vuoksi), mutta täällä Turussa ei onneksi älyttömästi ole kovia pakkasia.

    Mullakin avopuoliso hoitaa pyörähommat, joten en ymmärrä renkaiden spekseistä mitään. :D

    Suosittelen ensin vain eturenkaan hankkimista ja kokeilua, miten meno sujuu. Taakse sitten myöhemmin myös, jos ei tunnu tarpeeksi turvalliselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen ollut pyöräonnettomuudessa, joten valmiiksi minimoin riskit kun täällä isossa cityssä on noista superpyöräilijöitä, joita joutuu väistämään välillä yllättävissä olosuhteissa :)

      Poista
  3. Itselläni on käytössä 240 nastaiset renkaat sekä edessä että takana. Rauhallisella ajotavalla ja tämän talven eteläisten rannikkoalueiden lumi/jäätilanteelle 120 nastaa pelkästään edessä on varmasti ollut tarpeeksi.

    Turvallisuuden ja mukavuuden kannalta, varsinkin jos aikoo ajaa läpi talven, suosittelen nastoja molempiin renkaisiin. Itse käytän Schwalben Marathon Winter 240-nastaisina. Kyseiset renkaat maksavat hieman alle 40€/kpl ulkomaisissa verkkokaupoissa, Suomessa n. 50€/kpl. Minulla nuo ovat kestäneet 2-3 talvea eli n. 7000km.

    Kokomerkinnöistö sen verran, että tuo 37 tarkoittaa ulkorenkaan leveyttä milleinä ja 622 vanteen ulkokehän halkaisijaa. Samoihin vanteisiin käy useamman levyisiä renkaita, mutta halkaisijan tulee olla sama esim. 35-622 tai 40-622. Ja jotta asiat eivät olisi liian helppoja sama rengaskoko saatetaan merkitä useammalla tavalla, esimerkiksi tuo 35-622 joka on leveydeltään lähellä nykyistä rengastasi, voidaan merkitä myös 28 x 1,35" tai 700x35C ja silti kaikki vastaavat täysin samaa kokoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt oli tarjouksessa pyöräkaupassa eturenkaaseen juuri tuo 240 ja takarenkaaseen 120 nastan setti asennuksella 108 euroa.

      Poista
    2. Juuri oli tarjouksessa pyöräkaupassa eturenkaaseen tuo 240 ja takarenkaaseen 120 nastan rengassetti asennuksella 108 euroa. Taidan ottaa sen ja nautiskella useamman talven turvallisesta ajosta. Viime vuonnahan täällä oli kesäkuussakin vielä lumisadetta.

      Poista