lauantai 15. joulukuuta 2018

5yhdeksän tuntia

Enää 5yhdeksän tuntia puudelin saapumiseen talouteemme. Enää neljä työvuoroa konkurssipesälle. Enää yhdeksän päivää jouluun.

Eniten minua harmittaa kaikki. Harmittaa työkuviot. Sain työpaikan, jota en oikeastaan halua, enkä tiedä miksi hain sinne. Sinne minne haluan, lähetin viestiä, soitin ja soitin uudestaan. Sen paikan osastonhoitajan ketutuksen katkuista puhelinkeskustelua tulen aina miettimään johtamistaitojen puutteen näytöksenä.

Ainoa iloinen asia on minipuudeli. Kohta hän on täällä. Odotamme niin innolla. Hän tulee tekemään arjestamme niin iloista. Olen aidosti häkeltynyt teidän positiivisista kommenteista. Luulin, että tulisi pikemminkin syytöksiä toiminnastani. Koska faktahan on se, että negatiivista rahaa siitä koirasta seuraa. Mutta sitäkin enemmän iloa ja onnen hetkiä. Jännittää ja tuntuu hyvältä samaan aikaan.

Mun tekisi mieli vyöryttää kaikki paha olo, ja vitutus ja ärsyyntyminen omaan elämääni tähän näppäimistölle. Jotenkin tuntuu kuin tämä konkurssi olisi ollut viimeinen niitti arkkuun. Mulla on ollut pitkään sellainen kasvava pettymyksen tunne itseäni kohtaan. Mä olen pettynyt mun alavalintaan, en siksi ettenkö aidosti tykkäisi ensihoidosta, koska se on minusta sykähdyttävintä minkä tiedän, vaan koska se muokkaa elämääni tiettyihin suuntiin, joita en oikeastaan aiemmin aavistanut.

Ensinnäkin minua vituttaa se, että monet hyvät työpaikat saadaan sillä että tunnetaan joku joka tuntee jonkun joka tuntee jonkun. Toinen on se, että ne saadaan harjoittelupaikkojen perusteella, siellä harjoitteluissa saadaan jalkaa oven väliin. Harjoittelupaikat jaetaan täysin päättömän järjestelmän kautta, mikä kaatuu ainakin sata kertaa harjoittelupaikkojen jakotilanteessa. Mua vituttaa se, että en saa keskustella mun palkasta. Ei ole palkkaneuvotteluja. Sama paska palkka olitko ollut tehohoitajana viimeiset kolmekymmentä vuotta vaiko aloittanut viime viikolla. Paitsi nyt kun keksittiin hienosti, että aletaan tehdä tehtävien vaativuusarviointia ja otetaan pois niiltä jotka ovat olleet vähemmän aikaa ja annetaan niille jotka ovat olleet pidemmän aikaa. Sinänsä aika tyhmää, koska samaa työtä se ihminen joka on ollut kolmekymmentä vuotta töissä vs. vuoden töissä joutuu siellä tekemään. Minusta palkkatasoa olisi yleisesti pitänyt nostaa alkamaan numerolla kolme, eikä miettiä, että jos A-vaativuuluokalta otetaan viisikymppiä pois ja annetaan C-vaativuusluokalle niin johan hyvä tulee.

Pienellä palkalla minulla ei koskaan ole mahdollisuutta ottaa isoa lainaa. Tai edes pienempää asuntolainaa. Koska tässä maailmankaikkeudessa toimia ei ole, vaan ihmiset tekee työnsä pätkissä, ja vaihtaa työpaikkaa, koska uskoo hoitotyön olevan vihreämpää eri osastoilla, niin lainan saaminen on hankalaa. Ja tämä vuoorotyö. Tiesittekö, että iltalisä on kaksikymmentäprosenttia tuntipalkasta kello kahdeksantoista ja kahdenkymmenenkahden välillä. Jos tuntipalkka olisi huimat viisitoista euroa se tekisi kolme euroa per tunti. Maksimissaan kaksitoista euroa neljältä iltatunnilta. Miinus verot.

Minua ärsyttää että en miettinyt minkäarvoista työtä lähden tekemään kun hain kouluun. Minua ärsyttää että minulle sanotaan, että teen arvokasta ja hienoa työtä. Mahtavaa, mutta minusta se hoitaja, joka on palvelutalossa yövuorossa ja siellä kaksikymmentä kolme enemmän ja vähemmän sekavaa vanhusta ja tämä hoitaja koko yön yksin, niin tämä hoitaja on lähes pyhimys- usein se on vielä lähihoitaja, sillä rapiat kahden tonnin eli noin kahdentoista euron tuntipalkalla.

Mua ärsyttää etten ole se oma iloinen itseni. Ja samalla mä ärsytän itseäni. Mua ärsyttää, että tästä piti tulla todella hyvä joulu, olen rakentanut legojoulukylää jo helmikuusta saakka ei helvetti kun olen stressaantunut nyt joulun alla, ja konkurssi syö palkasta osan ja joudun ottamaan töitä vielä lisää tälle joulukuulle. Ja nyt alkukuun olen ollut koko ajan töissä ja nyt niin toivon, että tässä toimisi huutomerkki.

Sovitaanko, että seuraava vuosi on täynnä onnellisia ajatuksia ja tapahtumia?


15 kommenttia:

  1. Tämä on varmaan melko väärä kommentti tähän, mutta tässä kirjoituksessa on hienosti luotu tunnelma. Oot lahjakas ilmaisemaan ajatuksia kirjallisesti ja aisti hyvin nuo tunnetilat tuosta.

    En ole muistaakseni koskaan kommentoinut vaikka luen joka kirjoituksesi. Tämä kosketti erityisen paljon. Rutkasti voimia - ja niitä onnellisia ajatuksia ja tapahtumia!

    Ei mulla muuta.

    VastaaPoista
  2. Valittamisen sijaan voisi myös harkita tekevänsä muutoksia. Uusi ura kenties? Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tätä oli tosi kiva lukea! Näen blogialustan erittäin hyvänä purkukanavana, ja tässä blogipostauksessa kaikki tuntemukset on ihanasti ilmaistu! Ahdistuisin, jos lukisin ainoastaan valmiista ratkaisuista ja pelkästä positiivisesta hömpästä. Joten mun puolesta kaikki epävarmuudet, vihat ja surut ovat erittäin tervetulleita! :)

      Poista
    2. mä lähden kohtii uutta uraa heti kun tiedän mitä haluan tehdä :D

      Poista
  3. Voi ei, hurjasti tsemppiä sinne! :( <3 Kuulostaa kyllä siltä, että hoitoalalla ollaan ikävässä "palkkaloukussa", ei ihme että moni vaihtaa pois. Oletko miettinyt että hakisit jossain vaiheessa jatko-opintoihin? Yksi kaverini on suorittanut terveystieteen maisterin tutkinnon sairaanhoitajan koulutuksen pohjalta ja nykyään tekee jonkinlaista ohjelmistokehitystä terveysalan firmassa, eli tosi erilaisiin hommiin on vaihtanut. Jos olet miettinyt jatko-opintoja, niin kirjoita ihmeessä asiasta ja esim. eri vaihtoehdoista blogissa, olisi tosi mielenkiintoista lukea! Itsekin olen terveydenhuoltoalalla niin kiinnostaa sen vuoksi ihmisten urasuunnitelmat ja erilaiset alan työmahdollisuudet.

    Ja olet kyllä tosi hyvä kirjoittamaan! Ja minipuudeli kuulostaa aivan ihanalta! Toivottavasti sinulla on kuitenkin kaikesta huolimatta ihana ja rentouttava joulu perheesi ja uuden perheenjäsenen kanssa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. täytyykin käydä vaihtoehtoja läpi! minipuudelit ovat ihania :D

      Poista
  4. Monella tapaa tuttuja mietteitä. Täällä pohjoisessa asuessa on tosin se ero, että hoitoala työllistää kuitenkin paljon, paljon paremmin kuin moni muu ala. Itselle hoitoala on (monista ongelmakohdistaan huolimatta) mahdollistanut juuri esimerkiksi asuntolainan. Ensimmäistä kertaa asuntolainaa ottaessa minulla ei ollut vakipaikkaa. Eli laina myönnettiin ihan vain sillä oletuksella, että töitä jatkossakin riittää.

    Tuokin on tuttua, että uuteen paikkaan hakiessa, pitää ensin vaikka tehdä sinne keikkaa ennen kuin on mahdollista saada pidempiä sijaisuuksia. Kesälomasijaisuudet ovat tosin monesti sellaisia, että niitä samoja sijaisia palkataan jatkossakin. Mutta perheelliselle nämä ajoitusta vaativat kikkailut ovat hankalia, koska töitä on melkein pakko saada ja tehdä, missä ja milloin niitä vain on.

    VastaaPoista
  5. Minun ratkaisua en kannata kuunnella ja ymmärrän että et tarvitse ratkaisuja. Mutta, mutta. Voin sekottaa, mutta oliko ne sinulla ne lääkiksenkirjat myynnissä (pohdit että myyt lääkiksen pääsykoemateriaalin). Sekoitanko? Suattaapi olla. Mutta sekoitan tai en niin. Haet lääketieteelliseen. Niin saat palkkasi nousemaan ja itse jopa voit määritellä teetkö milloin töitä... elämä on unelmien toteuttamista! Voisiko sinulla olla unelma olla lääkäri? Minusta se olisi loistava unelma. Ja ihan mahdollinen toteuttaa. Kiva kun saatte koiran.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. lääkis on iso päätös. ja sinne pitää lukea tosissaan. Ei poissuljettua tosin.

      Poista
  6. Kuten joku tuossa jo kommentoikin, niin kirjoittamisen kyllä taidat. Pääsin erittäin hyvin fiilikseesi kiinni. Minä en ole itse hoiva-alalla, mutta olen seurannut alaa kyllä vuosia läheltä. Itse koen sen kutsumusammattina (kuten sinäkin sitä taidat tehdä, jos et aikoinaan miettinyt esim palkkaa). Rankka työhän se on; siitä ei pääse mihinkään. Oletko miettinyt voisiko se poikia jonkin uuden työn missä voisit hyödyntää koulutustasi ja työkokemustasi?

    Toivon sinulle parempaa ensi vuotta. Paljon voimia jaksaa mennä eteenpäin, tehdä viisaita päätöksiä ja toivoa, että uusi vuosi tuo terveyttä ja onnea.

    Tiedätkö muuten, että bongasin joku aika sitten jostakin netin syövereistä seuraavan tutkimustuloksen: "tutkijoiden mukaan koira on ainoa eläin, joka ymmärtää ihmisen mielentiloja lähes yhtä hyvin kuin ihminen itse". Olette siis tehneet oikean valinnan : )

    VastaaPoista
  7. Pienipalkkaisuus ei rajoitu pelkästään hoitoalaan. Käytännössä koko Suomi on palkkakuopassa joitakin pääkaupunkiseudun erityisaloja lukuunottamatta. Palkat ei ole 2000-luvulla oikeastaan nousseet, mutta kaikki kulut on.

    VastaaPoista
  8. Joko se haukku on saapunut!? Kuvia, kuvia!! KUVIA!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä ei haukuksi uskalla sanoa kun ei koskaan hauku :D mutta supersuloinen ja ihana ja lutuinen :D

      Poista
  9. Tutun tuntuisia fiiliksiä, itsekin hoitajana yli 20 vuotta. Kaikki mahdolliset ikälisät on jo saatu. Vaikka tekisin extrapitkiä päiviä ja hulppeat iltalisät pyörii mutta silti palkka ei ikinä ylitä 3K
    Puudeleita löytyy täältäkin kaksin kappalein, olet tehnyt oikean rotuvalinnan! Nämä koirat ovat todella fiksuja ja ovat päiväni pelastus useinkin kun saavun esim 13 h työrupeaman jälkeen kotiin.

    VastaaPoista